Kirjoittaja Aihe: silikonijarruneste  (Luettu 1463 kertaa)

Österbotten

  • Juniori
  • Viestejä: 49
silikonijarruneste
« : 24.10.10 - klo:23:11 »
Onko kellään kokemusta? Ainakin veteraaniautolehdissä suositellaan talvella seisoviin autohin. Uudet kumit kaikkiin pyöräsylintereihin on hankittu, mutta pääsylinteriin ei löytynyt MX5partsilta.Voisiko niitä pestä? Millä aineella järjestelmä huuhdellaan, olen lukenut että pitää tehdä perustellisesti. Olisi kai pitänyt tilata teräsletkut samalla, niin olisi jarrut "läpikäyty".

maksalaatikko

  • Juniori
  • Viestejä: 29
Vs: silikonijarruneste
« Vastaus #1 : 18.11.10 - klo:01:36 »
maksaako vaivaa.. amerikkalaissa moottoripyörissä käytetään mainistsemaasi ainetta, se vain herkemmin likaantuu jolloin vaihtoväli sama oikean jarrunesteen kanssa. jos ajat autollasi 3 kertaa vuodessa voi ystäväsi mobilisti olla oikeassa.. (varauksin)

Timi

  • Kerholainen
  • Pro
  • *****
  • Viestejä: 1571
  • Asuinpaikka: Kotka
  • NA6CET
Vs: silikonijarruneste
« Vastaus #2 : 18.11.10 - klo:08:20 »
Lainaus käyttäjältä: [email]vgo@btcf.fi[/email]
Miksi vaihtaisin jarrunesteet?
Miksi ihmeessä jarrunesteet pitäisi vaihtaa säännöllisesti parin vuoden välein? Kyseessä on suljettu järjestelmä jonne ei luulisi veden eikä minkään muunkaan "ylimääräisen" kovin helposti pääsevän?

Jarrunesteet ovat hygroskooppisia (lukuunottamatta silikonipohjaisia nesteitä) eli ne imevät itseensä vettä. Jos jarrujärjestelmään pääsee jostain vettä niin jarruneste sitoo sen itseensä ja vettä sinne kertyy ennemmin tai myöhemmin, sitä ei pysty estämään mitenkään!

Miksi tämä sitten on pahasta?
Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia ja tässä se tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, että saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä joka taas pidemmällä aikavälillä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa.

Vedellä on myös paljon alhaisempi kiehumispiste kuin jarrunesteellä ja koska jarruneste sitoo itseensä vettä sen kiehumispiste luonnollisesti myös laskee. Alhaisempi kiehumispiste taas vaikuttaa suoraan jarrujen toimintaan, kun jarruneste kiehuu niin siihen muodostuu ilmakuplia jotka painuvat kasaan kun jarrujärjestelmään luodaan paine painamalla jarrupoljinta, tämän huomaa siitä että jarrupoljin muuttuu vetelämmäksi ja poljinta voi joutua pumppaamaan että saadaan aikaiseksi riittävä paine.

Jarrunestetyypit

DOT 2 (ei tietääkseni ole ollut käytössä enää piiiiiitkään aikaan)
- kasviöljy

DOT 3
- hygroskooppinen
- glykolipohjainen
- alkuperäinen jarruneste useissa USA-autoissa

DOT 4
- hygroskooppinen
- glykoli / boraattipohjainen
- käytetään yleisesti Euroopassa ja Japanissa

DOT 5
- EI-hygroskooppinen
- silikonipohjainen
- kilpailukäyttöön

DOT 5.1 (DOT 4 super jne.)
- hygroskooppinen
- glykoli / boraattipohjainen
- kilpailukäyttöön

Glykolipohjaiset jarrunesteet kestävät painetta kaksi kertaa enemmän kuin silikonipohjaiset. Silikonipohjaiset nesteet eivät myöskään sido vettä itseensä, eli jos jarrujärjestelmään pääsee jostain vettä niin se kerääntyy alhaisimpaan pisteeseen jossa se ajan mittaan ruostuttaa ko. kohdan.

Suurin käytännön eri glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän ja tällä taas saadaan kilpakäytössä parempi tuntuma jarrupolkimeen ja jarrutustehoa on helpompi säädellä (suuri merkitys varsinkin silloin kun autossa ei ole ABS-jarruja). Suurin hyöty silikonipohjaisesta jarrunesteestä saadaan silloin kun käytetään esim. teräspunoksisia jarruletkuja jotka eivät itsessään anna paineen alla juurikaan periksi ja tällä saadaan tuntuma itse jarruihin paremmaksi (teoriaa, en ole itse käytännössä testannut).

Silikonipohjaiset jarrunesteet olisi syytä vaihtaa useammin kuin glykolipohjaiset nesteet suuremman korroosiovaaran vuoksi.

Jarrunesteiden vaihto

Jos nesteet vaihtaa riittävän usein on niiden vaihtaminen suhteellisen yksinkertainen operaatio; imetään jarrunestesäiliö tyhjäksi, täytetään se uudella nesteellä ja ilmataan jarrut.

Järjestelmä voidaan päästää tyhjäksi myös paineella, joko jarrupoljinta pumppaamalla tai paineilmalaitteistolla, jolloin avataan kaikki ilmausruuvit vuoronperään tai kaikki kerralla ja paine työntää nesteen ulos. On olemassa myös laitteita joilla voi paineilman avulla vaihtaa nesteen, mutta jos käyttää halpoja laitteita niin jarruneste joka säiliöön lopulta menee on todennäköisesti täynnä pieniä ilmakuplia joka taas tekee jarrujen ilmaamisesta todella hankalaa.

Jos vaihdetaan erityyppiseen jarrunesteeseen (glykoli <-> silikoni) on järjestelmä tyhjennettävä ja puhdistettava huolellisesti. Yksinkertaisimmillaan voi riittää kun päästää järjestelmän läpi esim. jotain alkoholipitoista ainetta.

Ensimmäisenä on syytä tarkistaa jarrunesteen sopivuus autoon, koska esim. DOT 3 ja DOT 4 jarrunesteiden kemiallinen koostumus on erilainen. Tämä taas saattaa aiheuttaa esim. tiivisteiden syöpymistä ajanmittaan.

Työskentelyjärjestys:
1. Imetään/pumpataan vanha neste pois
2. Lisätään uusi neste, tässä vaiheessa säiliön voi laittaa ihan täyteen
3. Ilmataan jarrut
3.1. Oikea takapyörä
3.2. Vasen takapyörä
3.3. Oikea etupyörä
3.4. Vasen etupyörä
3.5. Kytkimen apusylinteri
4. Täytetään jarrunestesäiliö MAX-merkkiin asti

Ilmauksessa edetään kauimmaisesta ilmausruuvista lähimpään. Ilmauksen aikana täytyy pitää huolta siitä että jarrunesteen pinta säiliössä ei laske liian alhaiseksi ettei järjestelmään pääse ilmaa!

Jarrunesteiden vaihdon yhteydessä olisi hyvä myös tarkistaa jarrusylintereiden tiivisteiden ja jarruputkien/letkujen kunto ja vaihtaa huonokuntoiset osat. Varsinkin kumiletkut saattavat voimakkaasti jarrutettaessa helposti rikkoutua kun ne ovat riittävästi syöpyneet/"hapertuneet", nimim. kokemusta on = mummo eteen n. 40km/h nopeudessa, voimakas jarrutus, jarruletku välittömästi poikki takana ja nesteet tiellä, ei jarruja, törmäys, mummo konepellin päällä.

Lähteet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_fluid
http://fi.wiktionary.org/wiki/hygroskooppinen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Glykoli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Eetteri
http://fi.wikipedia.org/wiki/Esteri
http://www.stoptech.com/tech_info/wp...fluid_1a.shtml

Pienessä kuumehoureessa tuli naputeltua tämmöinen juttu, ajattelin tehdä jotain hyödyllistä kun en enää viitsinyt vain sängyssäkään makailla.

Säännöllisen jarrunesteiden vaihdon vaikutuksista on myös kokemuksia lähipiiristä: Isäni osti auton johon oli säännöllisesti vaihdettu jarrunesteet, kuitenkaan hänen omistuksessaan ei nesteitä enää vaihdettu ja sitten muutaman vuoden päästä alkoivat jarruongelmat. Yhteensattumaako? Ehkä, tai sitten ei, mutta ainakin omissa autoissani on ollut vähemmän jarrumurheita kun nesteet on vaihdettu parin vuoden välein.

Toivottavasti tästä on jollekin jotain hyötyä ja tästä voisi vaikka tehdä Stickyn? Seuraavalla kerralla kun vaihdan jarrunesteet kirjoitan aiheesta parannellun kuvitetun version.

Tulen editoimaan tätä ensimmäistä viestiä korjatakseni/lisätäkseni asioita. Rohkeasti vain kommentoimaan etten kuumehoureissani aivan paskaa kirjoitellut!

Tämä vastasi ainakin omaan kysymykseeni, voinko vaihtaa DOT4 litkut DOT5.1 nesteisiin ilman kummempaa jarrujärjestelmän huuhtelua. Eli voin, koska molemmat ovat glykoli/boraattipohjaisia nesteitä. DOT5.1:llä siis korkeampi kiehumispiste ja jarrut kestää ratarääkkiä paremmin kiehumatta (häipymättä).
DOT5.1 neste maksaa tossa lähihuoltamolla 6,5€/0,5L.

Kiitos btcf.fi:lle luvattomasta lainauksesta. 8)
NA '93 1.6 Turbo Ecoboost